jasper-in-canada.reismee.nl

Als je het over ontwikkelingen hebt!

Het is alweer een tijdje geleden, en de vooruitzichten zien er in die anderhalve maand in 1 keer heel anders uit dan ik had kunnen denken.

Zoals in het vorige verhaal al stond was mijn Labour Market Opinion goedgekeurd.

Ik had verwacht dat alles dan wel goed zou zijn, en dat mijn werkvergunning wel goedgekeurd zou worden.

Fout gedacht, want het werd alsnog afgekeurd omdat ik te weinig “service fees” had betaald.

Op de website stond voor herstel van status $200,-

Wat zee r niet bij hadden vermeld was dat je dan nog een extra $150,- erbij moet doen voor je nieuwe vergunning.

Ik zat best wel in de stress, want dit was de laatste kans om van binnenuit Canada een werkvergunning aan te vragen.

Nou geven we natuurlijk niet direct op, want er moeten altijd wel oplossingen zijn.

Dus na heel wat tijd de website van de canadese emigratiedienst aft e speuren,

En dan nog heel wat bellen met de infolijn was er toch nog 1 mogelijkheid.

Als nederlander heb je geen reisvisa nodig om Canada binnen te komen,

En een werkvergunning mag je bij de entrée van Canada ter plaatse aanvragen, mits je alle benodigde informatie hebt.

Dus dan maar een reisje maken naar de states, om dan weer Canada opnieuw binnen te komen.

Gelukkig had Randy die zondag niks te doen, en die bood aan om samen er maar een dagje uit van te maken.

Zondag morgen was ik zo zenuwachtig al swat.

Wat als de werkvergunning wordt geweigerd,

Dan gaan ze mij natuurlijk ook nog verdenken van dat ik waarschijnlijk wel illegaal zal verblijven, en als ze dat eenmaal denken, dan kom ik Canada helemaal niet meer in.

Rond 1 uur stonden we voor de grens overgang.

Nu is er geen weg meer terug.

Staan we daar om de states binnen te komen, wordt mijn entrée geweigerd om 2 redenen.

1: ik was op dat moment al een paar dagen illegaal in Canada, dus zij willen geen risico nemen dat ik illegaal in de states verblijf.

En 2: ik had een visum voor de states die verlopen was, en het is illegaal om dat ik je paspoort te hebben.

Je moet dat visum voordat het verlopen is bij de douane inleveren.

Nou ja dat begint al goed.

Dan wordt je een gebouw binnengebracht, en daar word alles verder afgehandeld.

Gelukkig had ik een hele vriendelijke officier die alles rustig en netjes behandelde.

Hij gaf me een papier mee waarop stond dat de toegang was geweigerd, en dat ik daarom terug moest keren Canada in.

Binnen 20 minuten was dat geregeld, ik stond echt versteld.

Toen weer omgekeerd terug over de brug Canada weer in.

Daar bij de grens moest ik natuurlijk weer naar binnen.

Bij de officier het hele verhaal uitgelegd.

In totaal stelde hij me 2 simpele vragen.

(stond ook wel in de papieren)

vraag 1 was voor welk bedrijf ik zou gaan werken.

Vraag 2 of ik van plan was te emigreren of dat het alleen tijdelijk was.

Vraag 1 was zo beantwoord. Maple Reinders

Vraag 2 kon natuurlijk een strikvraag zijn.

Ik heb maar gezegd dat ik eerst wilde zien hoe het nieuwe werk mij beviel,

Maar verder vond ik het heerlijk in Canada, dus als het werk goed bevalt, dan zit er een grote mogelijkheid in dat ik permanent residence aan ga vragen.

Hij keek mij aan met een grote glimlach, en hij zei tegen mij, als jij daar de $150 betaald voor de werkvergunning, dan maak ik alles nu in orde.

Ik was echt zo enorm opgelucht.

Ik had verwacht dat ik daar wel uren lang zou zitten, en dat ze het mij niet gemakkelijk gingen maken.

Maar al met al heeft het ongeveer 1 uur en 20 minuten geduurd vanaf het moment dat ik Canada verliet, tot het moment dat ik mijn nieuwe werkvergunning had.

25 Oktober ben ik eindelijk weer begonnen met werken.

De eerste dag was een veiligheids orientatie dag,

Dat was heel veel lezen, en een paar testjes doen.

De dinsdag kon ik dan eindelijk los op de bouw.

Wij als werknemers van de hoofdaannemers moeten er voor zorgen dat iedereen zich aan de veiligheids voorschriften houdt, en dat iedereen veilig kan werken.

Verder moeten we er ook voor zorgen dat de onderaannemers geen oponthoud door andere onderaannemers krijgen.

Het werk bevalt reuze goed. We hebben een zeer gezellige groep, dus dat gaat allemaal toppie.

Op andere vlakken gaat het ook geweldig.

Megan heeft een nieuwe baan gekregen in Oakville.

We hebben ons ingeschreven voor een appartement in Burlington.

Echt een super locatie, tegen lake Ontario aan.

http://www.vertica.ca/5166-5170lakeshore/

een link voor de mensen die nieuwschierig zijn.

Wij hebben ons ingeschreven voor de 2 slaapkamer.

Nu maar even afwachten of we het krijgen ja of nee.

Als we het krijgen, dan hebben we 15 december de sleutel.

Dus zoals jullie kunnen lezen gaat het allemaal de geode kant weer op.

Helaas zal het nog wel een beetje sparen worden voordat ik thuis weer even om de hoek kan kijken, maar ik kom zodra er een kans is.

Groetjes jasper

Reacties

Reacties

Gerbrich

Lieve Jas!!

Leuk weer even een verhaal!
Laat je even weten zodra je meer nieuws hebt over het appartement? Ziet er echt super uit hoor!
Groetjes aan Megan

Liefs Ger + family

Mieke & Douwe

Hoi Jasper,

Gefeliciteerd met je nieuwe vergunning en jullie appartement!


Groetjes Mieke en Douwe

Ger

Heeeey SUPER!!!
Gefeliciteerd met jullie nieuwe huisje!!!!
Maak even een foto van jullie nieuwe bank oke?!
ben benieuwd!

Liefs Ger

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!